Maak je een site voor zoekmachines of voor jouw klant?

Datum: 14 februari 2019

theelabel

Zeven tips om een verhaal te laten werken

Als je een website maakt, dan wil je dat deze gevonden wordt. Maar hoe? Met strakke zoekwoorden, titels, metatags, keiharde marketing? Er is een andere manier die ook voor Google steeds belangrijker wordt. Zorg voor een goed verhaal dat jouw bezoekers verder helpt. Hoe doe je dat en waarom is dat zo waardevol?

Een oude en tikje flauwe Belgenmop (u bent gewaarschuwd)... Vraag: "Waarom zijn in België de bussen zo breed?" Antwoord: "Omdat iedereen vooraan wil zitten." Vreemd scenario, maar toch doen wij Nederlanders precies hetzelfde als het om Google gaat.

logo tekstvisie blauwIedereen, werkelijk iedereen, wil gevonden worden. Soms lijkt het hele wereldwijde web te draaien om dé nummer 1-positie in Google. Om dit te bereiken kun je natuurlijk zover gaan als je wilt. Maar wil je dat echt? Of kun je je toch beter richten op de inhoud die je wilt overbrengen?

Zoveel mogelijk populaire zoekwoorden in een tekst proppen, titels en kopjes aanpassen zonder naar de rest van het verhaal te kijken, meer bezoekers trekken maar toch nét niet de klanten die je eigenlijk zou willen… Moet je dat willen? Ik denk het niet.

Vindbaarheid is één ding, maar hoe zit het met de begrijpelijkheid van een tekst?

Natuurlijk: als tekstschrijver vind ik het prima om over een bepaald onderwerp te schrijven. Als een zoekwoord fantastisch aansluit bij de rest van de inhoud, waarom niet? Toch zie ik dat sommige sites vooral zoekwoorden bevatten en weinig inhoud. Daar word ik minder blij van.

screenshot google trendsNeem nou het zoekgedrag van Nederland in 2018. Blijkbaar zochten veel mensen toen naar 'Glennis Grace', ze stond zelfs op de tweede plaats (bron: Google Trends). Heeft het zin om over haar te schrijven als je – ik noem maar wat – 'groene gordijnen' gaat promoten? Met uitzondering van de hoeveelheid 'g's' zie ik eigenlijk niet meteen een overeenkomst.

Een zin als: "Glennis Grace zingt als een groen gordijn" werkt waarschijnlijk wel voor de vindbaarheid, maar is niet echt relevant voor het verhaal en komt vrij onlogisch over. Niet echt aan te raden dus… Toch worden dit soort constructies regelmatig toegepast op websites: zoekwoorden die vrijwel niks met het onderwerp te maken hebben, worden in de tekst geplaatst in de hoop meer bezoekers te trekken. In een eerdere blog over SEO schreef ik hier al over. Mogelijk trek je hiermee bepaalde personen, maar de vraag blijft: zijn dit ook de mensen die je als klant wilt?

Wat hebben bezoekers aan het verhaal? Dat zou het uitgangspunt moeten zijn voor iedere site.

logo tekstvisie roodVoor Google is het niet alleen belangrijk dat een pagina vindbaar is, maar ook dat de informatie begrijpelijk is. (bron: Google: Richtlijnen voor Webmasters). Google zegt zelfs letterlijk: "Maak een site die informatie bevat waar de mensen wat aan hebben en schrijf pagina's waarin die informatie op een heldere en correcte wijze wordt weergegeven."

Kortom: een website maak je niet voor een zoekmachine, maar vooral om jouw lezers verder te helpen. Hoe doe je dat? Google geeft verschillende adviezen hierover.

Zeven tips om een website te laten werken:

  1. Bedenk eerst en vooral: wat wil je vertellen? Ga op zoek naar een manier om deze informatie op een begrijpelijke manier te verwoorden.
  2. Houd rekening met de doelgroep: welke mensen wil je bereiken via de site en waar hebben zij behoefte aan? Welke informatie is nodig om aan te sluiten bij deze wensen?
  3. Blijf kritisch: schrijf je een bepaalde tekst voor de bezoeker of voor Google? Als het voor jouw lezer minder relevant is, zal de inhoud uiteindelijk ook minder interessant worden voor zoekmachines. Wat heeft jouw lezer aan de geboden informatie?
  4. Kopjes en titels zijn prima toe te passen, maar het is vooral belangrijk (ook voor de vindbaarheid trouwens) dat deze onderwerpen aansluiten bij de inhoud en relevant zijn. Wanneer een zoekwoord niet overeenkomt met de rest van het verhaal, wordt een site – ook voor Google – minder waardevol.
  5. Zorg voor originele content. Werk naar een uniek verhaal toe dat de lezer een positieve ervaring biedt. Dan vindt Google het ook fijn.
  6. Zorg ervoor dat de techniek van de site in orde is. Wanneer een website schadelijk is voor de gebruiker of gehackt wordt, gaat natuurlijk ook de reputatie achteruit.
  7. Last but not least: blijf altijd eerlijk. Gebruik geen vage 'trucs & tricks' om de zoekresultaten te manipuleren. Zoekmachines worden er steeds beter in om dit soort praktijken op te sporen. Bovendien jaag je daarmee ook potentiële klanten weg. Een bezoeker zal de site over het algemeen vrij snel weer verlaten als deze niet aansluit bij de verwachtingen.
Op nummer één staan in Google? Dat wil iedereen: net als al die mensen die vooraan willen zitten in de Belgische bus.

Ga dus niet in zo'n brede bus zitten, maar zet altijd de inhoud voorop. Op die manier kan niemand om jouw site heen: goede kwaliteit verkoopt zichzelf.

Blog overzicht