Waarom SEO niet altijd succes oplevert

Datum: 27 oktober 2017

omslagfoto kraanvogels tekstvisie

Overdaad schaadt, dat geldt ook voor zoektermen in Google

Als ik collega-ondernemers vertel dat ik teksten schrijf voor organisaties, krijg ik vaak deze reactie: "O, dus jij kunt ervoor zorgen dat mijn website bovenaan komt te staan in Google?" Ik vraag me dan af: weet je zeker dat je dit echt wilt?

Op nummer 1 staan in Google betekent niet automatisch dat je meer klanten krijgt. Met mijn bedrijf Tekstvisie ben ik dan ook niet actief als SEO-goeroe, maar richt ik mij vooral op het ontwikkelen van content: passende teksten die makkelijk te lezen zijn en aansluiten bij de doelgroep. Ik ben ervan overtuigd dat een website op alle fronten, ook voor zoekmachines, beter werkt als de focus op een goede inhoud ligt.

Wat is SEO eigenlijk?

SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization, in het Nederlands: zoekmachine optimalisatie. Je zorgt ervoor dat zoekmachines jouw website weten te vinden. Om de vindbaarheid te vergroten werk je ernaar toe dat de content interessant is voor de doelgroep en dat de teksten zoveel mogelijk aansluiten bij de verwachtingen van bezoekers. Daarnaast is het verstandig om een website technisch te optimaliseren door duidelijke links en goede titels op de pagina's te plaatsen. Dan kun je er ook nog voor kiezen om de teksten op de website aan te passen; op de website verwerk je de woorden die jouw bezoeker mogelijk gebruikt als zoekterm. Dat lijkt slim, maar het kan ook gebruikersproblemen opleveren voor de site.

Een overdaad aan SEO kan schadelijk worden voor jouw website.

Als tekstschrijver word ik blij van goede inhoud op websites. Hierdoor weten potentiële klanten wat ze van de site kunnen verwachten. Het werkt prettig als een site technisch helemaal in orde is en een aantrekkelijke vormgeving heeft. Dat is logisch, maar helaas niet vanzelfsprekend. Bij sommige websites die ik bezoek, dreigt de inhoud ondergeschikt te raken. De teksten worden geforceerd aangepast om een goede SEO te behalen, waardoor de website onbegrijpelijk wordt en de boodschap nietszeggend.

Een voorbeeld:

Stel, ik ga bloemen verkopen in de stad Groningen. Dan lukt het prima om een oprecht, enthousiast verhaal te schrijven waarin de woorden 'bloemen' en 'Groningen' voorkomen. Als ik bedenk dat mijn bezoekers ook nog andere zoektermen gebruiken –zoals: 'rozen kopen', 'anjers verkooppunt', 'mooie gladiolen', 'kunstbloemen' of: 'goedkoop' – wordt het lastig. Als ik dan per se die woorden wil gebruiken, ontstaat er een gekunstelde zin:

"Wil je rozen kopen, ben je op zoek naar een anjers verkooppunt, wil je mooie gladiolen, koop dan bloemen bij Ingrid in Groningen: goedkoop, ook voor kunstbloemen."

Dit voorbeeld lijkt overdreven, maar ik kom dergelijke zinsconstructies echt tegen in de praktijk. Alles voor de SEO. De achterliggende gedachte, dat je de tekst wil laten aansluiten bij de zoektermen, is begrijpelijk. In de praktijk help je de bezoeker daar niet mee. De inhoud leest ongemakkelijk, komt onecht over en de lezer heeft geen idee wat hij of zij met die veelheid aan informatie moet beginnen. Op korte termijn kun je soms met veel zoekwoorden hoog in Google komen, maar uiteindelijk levert het weinig op. De meeste bezoekers klikken dergelijke websites razendsnel weer weg en die handeling blijft niet onopgemerkt bij de zoekmachines.

Een site wordt minder leesbaar naarmate je meer zoekwoorden aan de tekst toevoegt. Dat kan ertoe leiden dat bezoekers gauw de site verlaten, omdat de geboden informatie niet aansluit bij hun verwachtingen. Onaantrekkelijke websites zijn ook minder interessant voor Google.

Het geheim van een website met kwaliteit? Minder SEO en meer inhoud.

Aan een hoog bezoekersaantal heb je weinig, wanneer je eigenlijk een ander publiek wilt aantrekken of wanneer je ontdekt dat mensen de site razendsnel verlaten. Het is daarom belangrijk om jouw doelgroep aan te spreken en dat de site aansluit bij de behoefte van jouw bezoekers. Zorg dus voor duidelijke en relevante informatie: niet voor Google, maar voor de gebruiker.

Met de juiste content bereik je de bezoekers die voor jouw organisatie interessant zijn. Doordat je hen een goede gebruikerservaring biedt, komen zij graag weer terug. In plaats van meer SEO, kun je er dus beter voor zorgen dat de kwaliteit van de inhoud op nummer 1 staat. Dat is de beste reclame voor jouw website. En uiteindelijk ook beter voor zoekmachines.

Meer weten over hoe mijn bedrijf helpt om content te verbeteren? Neem dan vrijblijvend contact op met Tekstvisie.

Blog overzicht