Het maken van een bedrijfswebsite (deel 2): de vormgeving

Datum: 7 augustus 2017

omslag tekstvisie

Een lelijke website is snel gemaakt.

Om een website te maken is goede content ontzettend belangrijk, zie ook mijn vorige blog hierover. Maar: met geslaagde teksten ben je er nog niet. Een bedrijfswebsite kan geweldig worden of juist compleet ten onder gaan door bepaalde keuzes in de vormgeving.

Vormgeving wordt in de praktijk snel onderschat. Ten onrechte: goede teksten komen niet tot hun recht als de site er verder belabberd uitziet. Het is aan te raden om iemand mee te laten kijken die kennis heeft over vormgeving.

Een rondje Google leert dat er ontzettend veel lelijke sites bestaan en dat is natuurlijk het laatste wat ik zou willen voor mijn bedrijfswebsite. Een beroep doen op een vormgever, voorkomt in ieder geval dat een site een puinhoop wordt. Bovendien: als de vormgeving in orde is, is het makkelijker om alle content (teksten en afbeeldingen) hier mooi op aan te laten sluiten. Een site met goede inhoud die er ook nog eens fantastisch uitziet. Win-win! logo tekstvisie rood

Mooie afbeeldingen zijn een meerwaarde. Denk dus na over geschikte foto's. Het gebruik van Shutterstock is niet gratis, maar biedt het voordeel dat je op een legale manier afbeeldingen kunt downloaden met een goede kwaliteit en met de juiste belichting. Dat komt bovendien een stuk professioneler over dan wanneer je lukraak plaatjes van het internet zou afplukken. Zomaar foto's gebruiken is sowieso een no-go, aangezien je daarmee problemen kunt krijgen met eventuele rechten en dat moet je niet willen.

Een eigen logo is natuurlijk ook prettig om te hebben. Het is in feite jouw zakelijke vingerafdruk. Ik ben ontzettend blij met mijn keuze om mijn logo (een prachtige kraanvogel) voor Tekstvisie.nl te laten ontwerpen door een professional. Want tja, kraanvogels vouwen lukt mij prima, maar een kraanvogel ontwerpen is heel wat anders. Het logo wat ik nu heb, had ik nooit zelf kunnen maken.

Op internet kun je voor een bedrijfswebsite ontzettend veel templates downloaden, van ontzettend mooi naar onvoorstelbaar lelijk.

Je kunt besluiten om een bedrijfstemplate te downloaden. Het voordeel van zo'n template is dat je niet alle onderdelen zelf hoeft te ontwerpen en dat de vormgeving (mits je de juiste template hebt) een aardige basis biedt om verder te bouwen. Om te bepalen welk template bij jouw site past, is het goed om het achterliggende doel voor ogen te hebben.

Hoe heb ik dat zelf gedaan voor mijn eigen websites? Deze site is bijvoorbeeld vrij overzichtelijk en heeft, afgezien van het feit dat ik steeds meer blogs ga schrijven, weinig onderhoud nodig. Ik heb daarom gekozen voor een eenvoudige template via de site HTML5 UP. Voor mijn persoonlijke site www.ingriddevries.com heb ik voor Wordpress gekozen, omdat ik deze site regelmatig aanvul met verschillende soorten teksten. Met Wordpress gaat dat meestal snel en makkelijk.

Het nadeel van Wordpress, is dat de vormgeving nogal standaard overkomt. De basis is voor de meeste Wordpress sites gelijk en wil je echt wat anders, dan vergt het de nodige technische kennis om dat aan te passen.

Voor mijn bedrijfswebsite Tekstvisie.nl heb ik juist niet voor Wordpress gekozen. Die site is immers vooral bedoeld om mijn bedrijf en diensten onder de aandacht te brengen; een blog is daarbij niet nodig. Ik heb daarom een template gedownload (voor HTML en PhP) op www.templatemonster.com. Deze biedt mooie en uitgebreide mogelijkheden voor de vormgeving, meer dan bij Wordpress het geval is. Toch ben je daarmee nog niet klaar. Voor iedere template geldt namelijk: je moet de teksten geschikt maken voor het ontwerp. Een grote lap tekst in een blokje proppen waar ruimte is voor twee regels, dat lijkt natuurlijk niet...

De kunst blijft om een mooi geheel te maken. Alles moet in orde zijn: vormgeving, techniek en inhoud.

Als ik terugkijk op het hele proces, vind ik het een klein wonder dat Tekstvisie.nl inmiddels gereed is. Hoewel ik het lastig vind om over mezelf te schrijven en over mijn diensten, ben ik hierin geslaagd. Naast ervaring met content (mijn vakgebied) is het belangrijk om oog te houden voor een goede vormgeving en de juiste techniek. Gelukkig heb ik mensen in mijn netwerk die over deze kennis beschikken. Een mooi resultaat bereik je samen; dat geldt zeker voor een bedrijfswebsite.

Om jouw bedrijfswebsite goed te laten werken, is er kennis nodig over de juiste content, vormgeving en techniek. Mijn volgende blog gaat over de technische aandachtspunten.

Blog overzicht