Het maken van een bedrijfswebsite (deel 1): de inhoud

Datum: 4 augustus 2017

omslag tekstvisie

Schrijven over jezelf is niet te doen.

Wil je ambitieus beginnen, met zicht op een enorme hoeveelheid opdrachten, start je bedrijf dan niet (zoals ik) vlak voor de zomervakantie. Het is een stuk lastiger om met potentiële klanten af te spreken wanneer bijna iedereen ergens in het buitenland zit. Het voordeel is dat ik nu wel meer tijd heb voor andere zaken. Het bouwen van een bedrijfswebsite bijvoorbeeld...

logo tekstvisie blauwHet voordeel van een rustige start, is dat er veel tijd overblijft voor het maken van reclame. Niet dat het veel zin heeft, omdat bijna iedereen op vakantie is en weinig meekrijgt van al mijn inspanningen... Maar toch. Over reclame gesproken: mijn website Tekstvisie.nl staat inmiddels online. Dat is niet zomaar gegaan.

Het schrijven van teksten is mijn vak. Ik heb ervaring met het maken van websites en weet (ongeveer) wat ik doe. Je zou dus denken dat ik binnen een week mijn eigen bedrijfswebsite in elkaar heb gedraaid, zonder problemen en zonder geklaag. Nee, nee en nee.

Niks is zo moeilijk als schrijven over jezelf. Zelfs als je kunt schrijven.

Vind jij het lastig om een verhaal over jezelf op papier te krijgen? Je bent niet de enige. Ook schrijvers kunnen dit probleem hebben. Niet zo vreemd, lijkt mij. Als je iets moet vertellen over een neutrale gebeurtenis of over het bedrijf van iemand anders, kun je hier meestal met een gezonde afstand naar kijken. Het wordt een stuk moeilijker als het over jezelf gaat of over het bedrijf dat je met hart en ziel gaat promoten. Je wilt immers een bepaalde doelgroep aanspreken en tegelijkertijd leg je daar een stuk van jouw eigen persoonlijkheid in. Dat is altijd lastig.

Tips om over jezelf te schrijven:

  1. Doe het niet.
  2. Doe je het toch, bedenk dan eerst wat het doel is van jouw verhaal. Wat wil je bereiken?
  3. Bedenk ook: wat is jouw doelgroep? Probeer in het hoofd te kijken van jouw potentiële klanten. Waar hebben zij behoefte aan? Hoe kun je daaraan tegemoet komen? Schrijf het op en je hebt een prachtig begin.
  4. Formuleer voor jezelf (moeilijk!): wat is het doel van jouw bedrijf en wat wil je daarmee bereiken? Als dat duidelijk is, heb je een basis om verder te schrijven.
  5. Als ondernemer ben je natuurlijk sowieso fantastisch, maar iedereen heeft een mooie gave: een eigenschap, gewoonte, special skill of iets bijzonders wat weinig anderen hebben. Het kan helpen om hierover meer te vertellen zodat je een persoonlijke draai aan de inhoud kunt geven.
  6. Neem de tijd. Laat de tekst een paar dagen liggen, zodat je er daarna met een frisse blik naar kijkt.
  7. Nog beter: laat iemand anders de inhoud lezen. Een tweede persoon heeft meestal een beter beeld op jouw tekst als geheel en kan hierdoor echt iets toevoegen aan jouw verhaal.

Ik ben zo eigenwijs om mijn eigen tips niet allemaal op te volgen... Ik heb zelf mijn teksten geschreven en achteraf kan ik dat iedereen van harte afraden. Vooropgesteld: ik ben tevreden over de inhoud. Echter: na een lang proces van schrijven, schrappen, herschrijven, herindelen, deleten en voor de zoveelste keer herschrijven, kom ik tot de conclusie dat het ontzettend veel tijd kost om goede content te schrijven. Als ik schrijf voor iemand anders, gaat dat een stuk sneller (gelukkig maar, anders zou mijn bedrijf geen bestaansrecht hebben).

Eigenlijk had ik -zelfs als tekstschrijver- achteraf beter kunnen investeren in een tekstschrijver.

Die tijd die ik in het schrijven van de inhoud heb gestopt, kon ik niet besteden aan mogelijke klanten. Oké, een grote groep is op vakantie, maar toch... In het bedrijfsleven geldt nou eenmaal: tijd is geld. Het kan daarom zelfs voor tekstschrijvers handig zijn om het schrijven van de eigen site uit te besteden. Die investering is volgens mij kleiner dan zelfstandig een site bouwen. Alles alleen doen heeft zijn prijs...

Een goede bedrijfswebsite is niet alleen afhankelijk van de juiste inhoud. Alle elementen moeten uiteindelijk een mooi geheel vormen: content, vormgeving en techniek. Ik schrijf hier binnenkort meer over.

Blog overzicht