Een 'NEE-NEE' sticker werkt niet meer als je voor jezelf begint

Datum: 28 november 2017

omslagfoto schermprint Google Maps

Alle privacy verdwijnt zodra je een bedrijf start

Als je een eigen bedrijf hebt, is het belangrijk dat potentiële klanten je weten te vinden. Logisch, maar tegelijkertijd een spanningsveld. Ik zit er persoonlijk niet op te wachten dat de hele wereld alles over mij weet. Hoe ga je als ondernemer om met privacy-gegevens en hoe kun je jezelf beschermen tegen ongewenste reclame?

Nadenken over privacy begint al bij de inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Hoewel zo'n inschrijving best soepel gaat, laat je privacy-gevoelige informatie achter. Die gedachte vind ik nogal lastig: het is namelijk niet echt duidelijk wat er precies gebeurt met de verstrekte gegevens en welke partijen daartoe inzage hebben. In dit artikel van RTL Z wordt meer uitleg gegeven over dit onderwerp.

Als ondernemer kun je nooit meer echt anoniem zijn. Mailtjes over energiecontracten, beveiligingssystemen en gepersonaliseerde wijnflessen stromen binnen.

Tijdens de inschrijving van mijn bedrijf werd er keurig een nee-vinkje gezet op de vraag of ik post wenste te ontvangen van bedrijven. De medewerkster legde uit dat zo'n vinkje geen garantie biedt en inderdaad: ik heb reclame gekregen via de post. Daarnaast valt mij op dat ik de laatste tijd meer mailings krijg van bedrijven, over uiteenlopende onderwerpen. Nu kan ik dat niet herleiden naar mijn KvK-inschrijving (spam heb je natuurlijk altijd), maar ik vind het opmerkelijk. In het dagelijkse leven volstaat een 'NEE-NEE' sticker op de brievenbus. Als je een bedrijf start, gelden er blijkbaar andere regels op het gebied van reclame-uitingen en komt het erop neer dat je vogelvrij bent...

Twee tips om reclame tegen te gaan:

  1. Ongevraagde telefoontjes kun je voorkomen door je in te schrijven bij het Bel-me-niet Register. Overigens mogen bedrijven waarbij je eerder klant bent geweest, je nog wel benaderen.
  2. Ongewenste post kun je beperken door de non-mailing-indicator te activeren bij de KvK. Kanttekening: de KvK kan geen garantie geven dat je nooit meer post krijgt van organisaties. Bedrijven kunnen namelijk nog steeds gegevens van de KvK-site afhalen en gebruiken.

Deze tips helpen gedeeltelijk. Daarom is het goed om je te realiseren dat de gegevens die je bij de KvK achterlaat, zichtbaar zijn voor derden. Gedeeltelijk kun je dat oplossen door niet alle privé-gegevens achter te laten. Zo kun je een zakelijk nummer nemen (die alleen jouw klanten weten) en het adres van het bedrijfspand opgeven in plaats van jouw privé-gegevens. Maar ja: niet iedereen maakt gebruik van een bedrijfspand en bepaalde gegevens moet je nou eenmaal verstrekken. Hierdoor kan het toch gebeuren dat gevoelige informatie op straat ligt.

Niet alleen zijn gegevens makkelijk te raadplegen, ze komen ook nog op een eenvoudige manier in allerlei andere databases terecht. Moet je dat willen?

Om het nog ingewikkelder te maken: voor Tekstvisie ben ik nu druk bezig om mijn gegevens uit allerlei systemen en digitale gidsen te halen. Sommige bedrijven nemen namelijk ongevraagd de KvK-gegevens over en verspreiden dat. Ik vind dat irritant. Als mensen op mijn bedrijf zoeken, is het prettig als zij meteen op de site van Tekstvisie uitkomen. Het helpt niet echt als in Google allerlei andere sites tevoorschijn komen; op basis van bij elkaar geschraapte informatie door andere bedrijven.

Bedrijfsgegevens laten verwijderen uit een database; het is te doen, maar het kost tijd. Tijd die ik liever aan mooie teksten besteed. Wanneer die bedrijven gehoor geven aan mijn verzoek om mijn gegevens weg te halen, duurt het ook nog even voordat het uit Google is. Het vergt dus een lange adem als je de privacy wilt beschermen. Ik vind daar van alles van, maar een oplossing zie ik niet echt: het is iets wat nou eenmaal gebeurt.

Wat doe ik? Ik zet de mogelijkheden van Google in om mijn privacy te beschermen. De ironie.

Google en privacy: dat is geen combinatie. Wel kun je met Google vrij eenvoudig jouw bedrijf aanmelden. Dat duurt een paar werkdagen, maar dan is een bedrijf ook op de juiste manier zichtbaar. Je kunt namelijk zelf de correcte gegevens (omschrijving, openingstijden en contactgegevens) toevoegen. Daarnaast biedt Google het voordeel om een bedrijfspagina te maken.

Mijn bedrijfspagina is vrij simpel en bevat een verwijzing naar de site van Tekstvisie. Deze acties zorgen er in ieder geval voor dat bezoekers meteen de juiste gegevens zien als ze op mijn bedrijf zoeken. Ik hoop maar dat het er ook voor zorgt dat die andere sites wat makkelijker worden genegeerd...

Omslachtig blijft het natuurlijk wel: alert blijven op bedrijven die ongevraagd gegevens publiceren, nadenken over privacy-gevoelige gegevens voordat je een bedrijf hebt, persoonlijke gegevens invullen om te regelen dat je geen reclame ontvangt, Google in de gaten houden en talloze nee-mailtjes sturen aan mensen die jouw mailadres graag zouden doorverkopen...

Het is duidelijk: zodra je start met een eigen bedrijf, is het gedaan met de privacy. Wat je kunt doen, is: kritisch blijven, ervoor zorgen dat niet alles zichtbaar is op internet en dat je de juiste gegevens verstrekt. Gebrek aan privacy is een gegeven waarmee iedere ondernemer moet leren omgaan en waar je aan zou moeten wennen. Zelf ben ik eigenwijs genoeg om dit niet normaal te vinden en ik hoop dat de privacy van ondernemers in de toekomst beter wordt beschermd.

Blog overzicht