Drie maanden na de start: hoe houd je een onderneming fris?

Datum: 17 oktober 2017

omslagfoto thee kraanvogel

Doorgaan kan moeilijker zijn dan starten... Zeven tips!

De champagnefles kan worden ontkurkt. Mijn bedrijf bestaat alweer drie maanden! Iets om trots op te zijn. Tegelijkertijd vind ik dit ook een spannende periode. Hoe ga je verder als alles niet meer nieuw is?

Hoera! Ik heb een paar mooie opdrachten gedaan, mijn administratie is op orde (kom maar op met die BTW-aangifte) en ik heb een plek waar ik goed kan werken. Nu is de grote vraag: hoe gaat het verder?

Als je start, is alles nieuw. Het bezoek aan de Kamer van Koophandel viel mij in de praktijk ontzettend mee. Toch vond ik het een grote stap om mijn bedrijf daadwerkelijk in te schrijven. Alles leek daarmee opeens echt te worden. Tekstvisie werd een feit en dat betekende dat ik serieus met mijn tekstambities aan de slag moest. Wat hielp was dat veel mensen met mij meeleefden en dat ik goede tips kreeg van collega-ondernemers.

Het is nu ruim drie maanden later. Mijn bedrijf is niet gloednieuw meer, maar is natuurlijk ook niet echt oud te noemen. De routine moet nog een beetje komen...

Het scheelt enorm dat ik nu niet meer hoef uit te zoeken hoe ik mijn administratie moet voeren en dat ik niet meer keihard aan de slag hoef om een bedrijfswebsite te bouwen. Veel obstakels die horen bij het opstarten van een bedrijf, zijn er nu niet meer. Ondanks deze voordelen, merk ik dat ik nu voor een hele andere uitdaging sta. Vreemd genoeg heb ik daar weinig mensen over gehoord...

Het starten met een onderneming is één ding. Een grotere uitdaging vind ik: hoe blijf je doorgaan na de start?

Als een bedrijf nog vrij nieuw is –en dat is het geval na drie maanden– blijft het een aandachtspunt om een plek te veroveren. Hoe val je op tussen alle andere bedrijven en hoe weten potentiële klanten je te vinden? Het blijft belangrijk om verfrissend te blijven. Mensen zullen niet zo snel meer roepen hoe stoer het is om te starten; vanaf nu moet het op eigen kracht. Dit zorgt ervoor dat 'doorgaan' misschien nog wel lastiger is dan 'starten'. Zelf ben ik van plan om door te gaan. Wat mij daarbij helpt, zijn deze zeven tips:

  1. Bedrijfsvoering 'op eigen kracht doen', is niet hetzelfde als: 'alles alleen doen'. Durf professionals om advies te vragen en wees niet bang om taken uit te besteden aan collega's als dat nodig is.
  2. Dit spreekt voor zich: handel opdrachten goed en zorgvuldig af. Ik ben ervan overtuigd dat tevreden klanten de beste reclame vormen.
  3. Zorg ervoor dat collega's en klanten je weten te vinden: niet alleen op de werkplek, maar ook daarbuiten. Ga ook na wat bij je past. Ben je iemand die straalt op een netwerkborrel, ga er dan voor. Ikzelf vind een-op-een contact prettiger; vandaar dat ik mensen vrijblijvend uitnodig voor een kop koffie of thee.
  4. Vrijwilligerswerk kan helpen om het netwerk te vergroten. Vrijwilligerswerk is sowieso een fijne en laagdrempelige manier om mensen te leren kennen en om contact te krijgen met andere professionals. Een paar uurtjes vrijwilligerswerk kan daarom op termijn veel opleveren.
  5. De meeste bedrijven hebben tijd nodig om rendabel te worden. Een financiële buffer is daarom sterk aan te raden als je met een nieuw bedrijf begint en als je bezig bent om het bedrijf verder uit te bouwen.
  6. Gezien punt 5, is het niet reëel om te verwachten dat je meteen enorme winsten draait. Als je die gedachte loslaat, kan dat veel (werk)druk schelen.
  7. Sta stil bij successen. Hoe klein misschien ook, je hebt het toch maar bereikt.

Over successen gesproken... Ik ben nu bezig met doorgaan. Reden voor taart! Een stuk dat net zo groot is als toen ik mijn bedrijf startte. Ik hoop nog veel langer door te gaan met Tekstvisie en ik zie ook graag dat andere mensen doorgaan met hun onderneming. Zet hem op!

Blog overzicht