Administratieve rompslomp: gelukkig hoef je niet alles alleen te doen

Datum: 8 september 2017

omslag administratie

Als ZZP'er ben je zelf verantwoordelijk voor de loonadministratie en verzekeringen.

Hét grote voordeel van een eigen onderneming: als eigen baas heb je alle ruimte om zelf te beslissen hoe je je tijd indeelt en wat jij belangrijk vindt om te doen. Helaas is deze constructie niet altijd 'vrijheid-blijheid'...

De belastingdienst, de administratie, verzekeringen... Als werknemer bij een bedrijf, hoef je weinig zaken zelf te regelen. Je krijgt maandelijks een loonstrookje en klaar. Mijn bedrijf bestaat nu twee maanden en ik mis het toch wel dat ik niet eventjes naar de afdeling Personeelszaken kan lopen als ik vragen heb over mijn loon.

Toch is het goed om te weten dat je als ZZP'er niet alles alleen hoeft te doen. Er zijn professionals die kunnen helpen met de administratie. Zo heb ik een accountant ingeschakeld: dat klinkt best wel groots voor een eenmanszaak met een kleine administratie, maar persoonlijk vind ik het een fijne gedachte dat er iemand meekijkt met mijn financiën en dat ik in ieder geval een 'stok achter de deur' heb om netjes mijn administratie bij te houden.

Ik weet het zeker: zonder accountant zet ik pas op het laatste moment – één dag voor de jaarlijkse belasting-aangifte ofzo – mijn financiële gegevens op een rijtje.

Behalve voor het nodige overzicht, is een accountant (of een ander financieel expert) erg prettig om in te schakelen. Natuurlijk is zo'n dienst niet gratis, maar je krijgt er een hoop rust voor terug (alle belastingzaken netjes geregeld). Aangezien een accountant op de hoogte is van de fiscale regels en bepaalde aftrekposten, zorgt hij of zij er ook voor dat je kosten bespaart. Het scheelt in ieder geval meer tijd (en geld) dan wanneer je helemaal alleen aan de slag zou gaan met allerlei belastingzaken. Wat ook helpt, zijn administratieve programma's, zoals factuursturen.nl (beheer van in- en uitgaande facturen) en toggl.com (een programma om uren te registreren voor mijn werk). Deze gegevens kan ik met elkaar combineren en naar de accountant sturen; handig!

De website van de Kamer van Koophandel biedt onverwacht een helpende hand. Maar het roept ook nieuwe vragen op...

Als starter kun je bij de Kamer van Koophandel gebruik maken van allerlei trainingen, maar ik maak vooral gebruik van hun website. Zo staat hier een handig overzicht van verzekeringen die je kunt afsluiten. Dan is de vervolgvraag: wat werkt voor mijn situatie? Welke verzekering(en) ik moet kiezen, vind ik lastig om te bedenken. Sommige premies zijn zo hoog dat de verzekering zinloos lijkt, maar wát als er echt wat gebeurt? De moed zakt mij in de schoenen.

Als ondernemer moet je zelf alles regelen op het gebied van arbeidsongeschiktheid en aansprakelijkheid. De premies voor arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) kunnen hoog uitvallen. Sommige ondernemers lossen dit op met een broodfonds; dan kun je maximaal twee jaar een aanvulling krijgen als je ziek wordt (volgens de site van KvK). Als je langer ziek bent, biedt een broodfonds dus onvoldoende dekking. Volgens de KvK is een combinatie van een AOV en een broodfonds ook mogelijk. De keuze wat wel/niet handig is om te doen, is voor iedereen weer anders. Het hangt af van wat je precies wilt laten dekken, leeftijd, eigen risico en het beroep wat je uitvoert. Wat handig is, wordt voor ieder bedrijf een behoorlijke puzzel: iedere zaak is natuurlijk anders.

administratie met koffieVoor aansprakelijkheid wordt onderscheid gemaakt tussen 'bedrijfsaansprakelijkheid' (bijvoorbeeld: je gooit per ongeluk koffie over de computer van een klant) en 'beroepsaansprakelijkheid' (kosten als gevolg van fouten of nalatigheid tijdens het uitoefenen van het beroep). Goede Algemene Voorwaarden kunnen daarbij helpen, maar ik vraag me af of je daarmee iedere situatie kunt 'dichttimmeren'. Veel mensen denken dat ze met een particuliere WA-verzekering wel goed zitten, maar dat schijnt niet zo te zijn als je voor jouw bedrijf aan de slag bent... Aaargh.

Het goede nieuws: een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering is betaalbaar. Deze heb ik dan ook afgesloten voor Tekstvisie. Aangezien ik met veel collega-ondernemers aan een tafel werk – en ik de mogelijkheid niet uitsluit dat ik ooit koffie mors op andermans computer – vind ik dat een prettige gedachte.

Net nu ik denk dat ik bijna alle onzekerheden prima heb gedekt, knoei ik koffie over mijn eigen laptop. Geen schade gelukkig, maar oei: hoe is dát eigenlijk verzekerd? Ik heb nog genoeg administratieve zaken te regelen...

Blog overzicht