Hoe bepaal je het juiste tarief voor een opdracht?

Datum: 13 februari 2018

omslag kraanvogels van geld

Een eerlijk tarief is duidelijk voor de klant en werkbaar voor jezelf.

Niet teveel en niet te weinig vragen voor een opdracht. Het juiste tarief bepalen kan een uitdaging zijn. In deze blog geef ik zeven tips om deze taak iets gemakkelijker te maken.

Vorige week bleef ik tijdens een zapp-sessie hangen bij het televisieprogramma 'Wat verdien je'. Ik schrok van de bedragen die mijn huiskamer werden ingeslingerd.

Niet alleen gaf Astrid Joosten toe dat zij € 175.000 per jaar verdiende – helaas, toch nog onder de Balkenende-norm – maar kwam ook freelance journalist Britt van Uem aan het woord. Voor een artikel waaraan zij ongeveer vijf uren had gewerkt, kreeg zij € 57,85 uitbetaald: € 0,13 per woord. Dat klinkt niet echt royaal. Zeker niet als je je ook nog bedenkt dat je als ondernemer ook bepaalde kosten moet maken. Ik zie het als een rode vlag: teveel vragen is echt niet nodig, maar te lage tarieven vormen net zo goed een probleem. Hoe bepaal je het juiste tarief?

logo tekstvisie blauwWanneer je uit loondienst komt en besluit om te gaan ondernemen, kan dit een behoorlijke overgang zijn. Je moet namelijk zelf de bedrijfsvoering en allerlei administratieve zaken regelen. Daarbij moet je rekening houden met allerlei kosten. Onder de streep wordt het uurtarief dus lager. Dat maakt dat dat ik de situatie van Britt van Uem nog pijnlijker vind: netto blijft er weinig over van dat tientje per uur. Nee: dan vind ik de situatie van Astrid Joosten een stuk aangenamer.

Leveren bodemtarieven topresultaten op?

Op internet vind ik een aantal ondernemers die hun diensten baseren op een bedrag per woord. Als je snel kunt werken en het tarief niet te laag is, hoeft dat niet eens verkeerd uit te pakken. Maar: als je een artikel moet schrijven waarvoor je veel onderzoek moet doen en/of het tarief dusdanig laag is dat je binnen een paar uurtjes een compleet boekwerk moet schrijven om rond te komen, wordt het een heel ander verhaal.

Scherpe tarieven zijn natuurlijk prima wanneer je onderneemt. Als je echter voor een lager tarief gaat werken dan redelijk is, kunnen de gevolgen groot zijn. Britt van Uem koos ervoor om tijdens haar werkzaamheden bij de regionale krant, de tijd te nemen die nodig was om een goed product af te leveren. In dat geval hoef je niet in te leveren op kwaliteit, maar wordt het onmogelijk om als ondernemer te blijven bestaan. Wanneer je een te laag tarief hanteert, moet je veel produceren om voldoende inkomsten uit het werk te halen. Het is dan moeilijk om de focus op de kwaliteit te houden. Het ironische is dat je daarmee niet alleen jezelf tekort doet, maar uiteindelijk ook de opdrachtgever. Het is dus belangrijk om een eerlijk tarief te bepalen: duidelijk voor de klant en werkbaar voor jezelf.

Hoe bepaal je als ondernemer het juiste tarief?

Tja, een Astrid Joosten-tarief is voor de meeste ondernemers wat optimistisch: je wilt jezelf niet uit de markt prijzen. Een bodemtarief hanteren is dan weer het andere uiterste. Zeker voor startende ondernemers kan dit een valkuil zijn. Wat daarbij helpt, mij in ieder geval wel, is om jezelf de vraag te stellen: hoe serieus neem je jezelf als ondernemer? Ik heb mijn eenmanszaak Tekstvisie opgericht, omdat ik bepaalde kwaliteiten wil inzetten. Dat geldt – denk ik – voor de meeste ondernemers: de kwaliteiten die je kunt inzetten, hebben een bepaalde waarde. Voor sommige vakgebieden is waardevolle technische en/of specialistische kennis nodig. Een andere factor is de vraag hoeveel de opdracht van jou vraagt: is het een langdurig traject of ben je binnen een paar uurtjes klaar? En hoeveel inkomen heb je nodig om als bedrijf rendabel te zijn?

Zeven tips voor het vaststellen van het juiste tarief:

  1. Bedenk wat je als ondernemer te bieden hebt: over welke kennis en vaardigheden beschik je?
  2. Hoe uniek zijn jouw kennis en vaardigheden? Hoe kun je je daarmee onderscheiden van eventuele concurrenten?
  3. Is de opdracht complex of eenvoudig? Dat heeft natuurlijk invloed op de tijdsinvestering.
  4. Welke vaardigheden heb je nodig nodig om de opdracht te kunnen doen?
  5. Gaat het om een kortlopend traject of moet je jezelf lange tijd verbinden aan de opdracht?
  6. Hoeveel inkomen heb je nodig om rendabel te zijn als bedrijf? Belangrijk is om inzicht te hebben in jouw eigen kosten.
  7. Als je weet hoeveel opdrachten je ongeveer in een jaar kunt doen, dan krijg je ook inzicht in wat je voor een individuele opdracht kunt vragen.

Het begint dus met nadenken over jezelf als ondernemer. Wat zijn jouw specialisaties en wat bied je de opdrachtgever? Op deze manier wordt het makkelijker om een eerlijk tarief – niet te hoog én niet te laag – voor de opdracht te bepalen. Bovendien weet de klant precies wat hij of zij daarvoor kan verwachten en kun je de kwaliteit bieden die nodig is. Daar wordt iedereen blij van.

Blog overzicht